Goed gespeeld?
“Je hebt goed gespeeld Maurice”, zei een van mijn flightgenoten na het spelen van 18 holes op De Turfvaert.
Zelf vond ik dat wel mee vallen.
Toegegeven, ik had een chip-in gemaakt voor een birdie op hole 6, een par putt vanaf 4 meter op hole 17 en hier en daar een aantal fraaie pitches naar de green. Ook het afslaan met mijn driver ging redelijk goed.
En die chip-in birdie tegen de heuvel op, was natuurlijk geweldig!
Maar enkele goed gespeelde holes en een paar goed geslagen ballen, maken nog geen goed gespeelde ronde.
Op vijf verschillende holes verdwenen mijn golfballen in de struiken of in het water. Op mijn scorekaart was duidelijk te zien dat ik op slechts 7 van de 18 holes goed had gescoord.
Dan kan ik naderhand echt niet zeggen dat ik goed gespeeld heb.
Zeker niet met mijn zelf opgelegde doelstelling om dit jaar mijn golfhandicap een flink eind richting handicap 18 te laten dalen.
In de perceptie van mijn flightgenoot had ik misschien heel goed gespeeld, maar de harde cijfers vertelden een heel ander verhaal.
De bevrijdende cijfers van het putten
Wat denk jij dat het gemiddelde slagingspercentage is van een golfer, die op de Amerikaanse PGA tour speelt, om een putt van 2,5 meter met één slag in de hole te spelen?
Het golfspel staat bol van de percentages en de statistieken.
Je kunt op de website van de PGA tour, alle statistieken van alle PGA tour spelers terugvinden. Nu worden daar alle afstanden in feet weergegeven, dus voor 2,5 meter kijk je naar 8 feet – 2,43 meter en 9 feet – 2,74 meter.
Bij 8 feet is het gemiddelde percentage 53,63% en bij 9 feet 46,79%.
We kunnen er dus van uitgaan dat het slagingspercentage op 2,5 meter, net iets boven de 50% ligt.
Laat die cijfers gerust even tot je door dringen.
Wanneer de beste golfers ter wereld gaan putten vanaf 2,5 meter, dan is de kans bijna fiftyfifty dat zij die putt in een keer maken.
Vanaf 3 meter daalt dat percentage al naar 39,39%.
Amateurgolfers zoals jij en ik, kunnen uit deze harde cijfers direct conclusies trekken. Als professionals al vanaf 3 meter meer dan de helft van hun putts missen, dan mogen wij als amateurs dat toch zeker ook?
Maak je dus niet zo druk om een gemiste putt vanaf die afstand. Ontspan. Dat werkt zeer bevrijdend. Die ontspanning kan je helpen om boven het gemiddelde uit te stijgen.
De statistieken geven je alle ruimte.
Ook in Marketing geldt: meten is weten
Er zijn heel wat overeenkomsten te vinden tussen golf en marketing.
‘Meten is weten’ is daar een goed voorbeeld van.
Wanneer ik me aan het voorbereiden ben voor een presentatie bij een potentiële nieuwe klant, dan gebruik ik vaak Google Trends.
Veel van wat ik doe voor mijn klanten in SEO en Local SEO, is gebaseerd op zoekgedrag van mensen. Een van de tools die ik daarbij gebruik is Google Trends.
Het geeft mij inzicht in welke zoekwoorden mensen daadwerkelijk gebruiken.
Ik weet dat de data die Google prijsgeeft, nooit 100% volledig is.
Maar het geeft wel meer inzicht in hoe de verhoudingen tussen de verschillende zoekwoorden liggen.
De belangrijkste reden om Google Trends te gebruiken is om te kunnen controleren of het zoekwoord waarvan mijn klanten en ik denken dat het goed is, dat ook daadwerkelijk is.
Een bijkomend voordeel van Google Trends is, dat je regio specifiek kunt zien hoe bepaalde zoekwoorden per provincie worden gebruikt.
Het advies voor vergelijkbare bedrijven in Zuid-Holland, Brabant of Zeeland, kan daardoor zeker wel eens afwijken.
Net als bij het putten, wil het juiste inzicht nog niet altijd zeggen dat je altijd in één keer de juiste keuze maakt.
Maar het maakt de kans op succes wel een heel stuk groter.
Ga dan naar de Business Golf Society pagina of abonneer je op LinkedIn. Via LinkedIn krijg je de nieuwsbrief automatisch ook in de mailbox die aan je LinkedIn-account is gekoopeld.