Zakelijk golfen is al bijna net zo oud als de golfsport zelf
In de beginjaren van de golfsport waren het vooral adellijke personen, havenbaronnen, grootindustriëlen en ambassadeurs die golf speelden. Ook toen al werd het golfspel gebruikt om elkaar beter te leren kennen.
Mensen die elkaar beter kennen, zijn eerder geneigd om zaken met elkaar te doen. Daarin is het zakelijk golfen vrijwel niets veranderd.
Behalve dan, dat vandaag de dag vrijwel iedere ondernemer toegang kan krijgen tot een zakelijk netwerk op de golfbaan. Daar hoef je echt geen edelman of havenbaron meer voor te zijn.
Wanneer je het binnen de golfwereld hebt over zakelijk golfen, dan denken de meeste mensen al snel aan het lidmaatschap van de businessclub op hun eigen golfbaan.
In heel Nederland zijn een paar duizend bedrijven verbonden aan een of meerdere golfbanen, als businessclublid of als sponsor.
Er ontstaan naast de vele businessclubs, steeds meer initiatieven die het de zakelijke golfer ook mogelijk maken om zonder een vaste golfbaan, toch zakelijk te netwerken.
Waarom gaan ondernemers zakelijk golfen?
Er zijn 6 goede redenen om zakelijk te gaan golfen:
1. Fiscaal voordeel
2. Golfen met werknemers
3. Naamsbekendheid
4. Relatiemarketing
5. Uitbreiden netwerk
6. Sparren met gelijkgezinde ondernemers
7. Netwerken voor nieuwe klanten en extra omzet
1. Zakelijk golfen met fiscaal voordeel
Wanneer je als golfende ondernemer lid wilt worden van een golfclub, dan heb je twee keuzes.
Of je wordt gewoon lid van een golfclub en je betaalt de lidmaatschapskosten privé, of je wordt met je onderneming lid van de businessclub waarna je de kosten kunt opvoeren als zakelijke uitgave.*
Alleen al om die reden zijn heel wat ondernemers lid van een businessclub.
2. Golfen met werknemers
De bekendste vorm van golfen met werknemers, is de golfclinic. Het personeel gaat met elkaar, als onderdeel van een groepsuitje, een clinic volgen bij de golfpro.
Goed voor de moraal, de onderlinge sfeer en daarnaast is het ook nog gezellig.
Een rondje van de zaak
Een bedrijfslidmaatschap van een golfbaan gaat meestal gepaard met een flink aantal rondekaarten, soms zelfs onbeperkt, die beschikbaar zijn voor de onderneming.
Een aantal bedrijven gebruikt die rondekaarten om het personeel in staat te stellen om op kosten van de zaak, gezamenlijk met elkaar te gaan golfen.
Dat kan de onderlinge sfeer enorm bevorderen. Dat geeft gelijk ook een geheel nieuwe dimensie aan de term ‘een rondje van de zaak’.
3. Vergroten van de naamsbekendheid door zakelijk golfen
Door actief met zakelijk golfen aan de slag te gaan, is het goed mogelijk om de naamsbekendheid van je onderneming te vergroten.
Denk nu niet dat, omdat je logo en bedrijfsnaam in het clubblad en op de website van de golfclub staan, je naamsbekendheid direct omhoog schiet.
Alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar door deelname aan de vele bedrijfsevenementen die georganiseerd worden, kun je de naamsbekendheid van je bedrijf daadwerkelijk een behoorlijke boost geven.
Sponsoring
Op vrijwel ieder golfbaan is het mogelijk om op de een of andere manier je bedrijfsnaam in beeld te krijgen. Denk daarbij aan het sponsoren van bijvoorbeeld vlaggen of reclameborden bij de oefengreen, de T-box, de drivingrange, het clubhuis of de parkeerplaats.
Wanneer je de kans krijgt, is het verbinden van je bedrijfsnaam aan een jaarlijks terugkerend evenement een enorme aanrader.
Daar hoef je echt niet zo groot voor te zijn als de KLM of The Big Green Egg.
Een regionaal, lokaal, of zelfs een eigen evenement, kan zeker bijdragen aan een grotere naamsbekendheid.
4. Golfen als relatiemarketing
Het behouden van een goede klant is vrijwel altijd goedkoper dan het werven van een nieuwe. Hoe mooi is het dan om samen met je bestaande klanten een rondje te gaan golfen.
Dat kun je natuurlijk organiseren op je eigen golfbaan, maar uiteraard ook op vrijwel iedere golfbaan naar keuze. Daar ben je helemaal vrij in.
Het is vaak moeilijker om een afspraak van een half uur te krijgen op iemands kantoor, dan voor een golfafspraak van een paar uur.
Doe daar dus je voordeel mee.
5. Uitbreiden Netwerk
Er zijn ondernemers die zakelijk golfen om hun netwerk uit te bouwen met nieuwe contacten. Niet om direct zaken mee te doen, maar vooral om mensen te leren kennen die in de toekomst mogelijk voor de ondernemer wat toe kunnen voegen.
Je zit bijvoorbeeld waarschijnlijk nu niet direct te springen om een advocaat. Maar je kunt niet uitsluiten dat je er in de toekomst toch een nodig hebt. Hoe fijn is het dan dat je op de golfbaan een advocaat goed hebt leren kennen en vertrouwd.
6. Sparren
De golfbaan is bij uitstek de perfecte manier om te sparren met gelijkgestemde ondernemers.
7. Netwerken op de golfbaan voor extra omzet
Het vinden van nieuwe klanten kan heel goed plaatsvinden op de golfbaan. Dat betekent overigens niet dat wanneer je zakelijk gaat golfen, dat de orders direct bij je binnen zullen stromen.
Uiteindelijk is netwerken en verkopen mensenwerk. Gun daarom mensen de tijd om je rustig te leren kennen en te ontdekken wat jij voor hen kunt doen.
Dat begint meestal met interesse tonen voor de ander. Een onderdeel dat nogal eens wordt vergeten. Niemand heeft zin in opdringerige verkopers. En al zeker niet op de golfbaan.
Zorg dus dat je dat zelf ook niet bent.
Zakelijk golfen en de 19e hole
Hole 19 is de bijnaam van het clubhuis. Vrijwel zeker de belangrijkste hole die je bij zakelijk golfen kunt spelen.
Hier worden deals gewonnen, maar ook verloren.
Denk jij dat een potentiële klant zit te wachten op een nieuwe leverancier die net iets te diep in het glaasje heeft gekeken?
Als je graag wilt drinken, ga je gang. Maar hou er wel rekening mee dat je bij het zakelijk golfen, naast het golfen en plezier hebben, ook aan het werk bent.
Neem jij een dronken en net iets te luidruchtige vertegenwoordiger serieus?
Zij ook niet.
Is zakelijk golfen hetzelfde als business golf?
Business golf is de Engelse term voor zakelijk golfen. In de definitie van business golf, staat dat het een marketingmethode is waarbij een bedrijf zijn naam aan de golfsport verbindt.
Sporten met het personeel valt daar niet onder. Maar is het wenselijk om daarom een verschil te maken tussen de twee benamingen?
Puur op het gebied van de definitie van die termen misschien wel, maar vanuit het oogpunt van naamsbekendheid en gebruiksgemak kun je ze gerust door elkaar gebruiken.
Je ziet het, er zijn heel veel redenen om met zakelijk golfen te beginnen.
* Let op! Overleg altijd met uw eigen boekhouder, accountant, belasting adviseur of advocaat, voor de meest actuele wetgeving, jurisprudentie en regelgeving op het gebied van kostenaftrek van zakelijk golfen. De wetten en regels kunnen veranderd zijn of in uw specifieke geval afwijken. Keaton Golf en de daaraan verbonden bedrijven of personen, zijn op geen enkele wijze aansprakelijk voor de juistheid van deze informatie.