TaylorMade flirt met de Formule 1
In aanloop naar de Formule1 Grand Prix van Miami, kondigde TaylorMade een samenwerking aan met het F1 team Red Bull Racing van drievoudig wereldkampioen Max Verstappen.
De F1 sport heeft op dit moment een enorm positief momentum. Daar heeft de Netflix-serie Drive to Survive, zeker een rol in gespeeld.
Tussen golf en F1 racing zijn gemakkelijk overeenkomsten te vinden.
Bij het ontwerpen van een driver, speelt aerodynamica een bijna net zo grote rol als in de F1, met als overeenkomstig doel snelheid. Voeg daar ook bij dat de TaylorMade Driver geheel van carbon is gemaakt, net als de Formule 1 wagens.
Bij het ontwerpen van een putter, zijn balans en precisie de overeenkomsten.
TaylorMade marketing
Het merk TaylorMade, het golfmerk met in mijn ogen de allerbeste marketingdivisie van alle golfmerken, lanceerde een gelimiteerde lijn TaylorMade / Red Bull Racing producten.
Het zal je niet verbazen dat de golfclubs, de golfballen en de kledinglijn, in een recordtijd waren uitverkocht. Ze waren zeker niet goedkoop, maar ik had maar wat graag een Red Bull GT putter in mijn handen willen hebben.
Ik zal het moeten doen met een doosje golfballen en een prachtig vissershoedje.
Onderdeel van de deal tussen Red Bull en TaylorMade, was natuurlijk het maken van een filmpje op de golfbaan. Checo Perez blijkt een behoorlijk goede golfer te zijn.
Max Verstappen is vooral goed in het besturen van de buggy.
Golf en Marketing
Wanneer je je wat meer verdiept in de manier waarop TaylorMade het merk neerzet, dan zie je al snel een veel diepere overeenkomst met Red Bull.
We kennen vrijwel allemaal het energiedrankje Red Bull. Red Bull richt zijn marketing vooral op jongeren. Uiteraard doen ze dat met reclameboodschappen, maar ze gaan nog veel verder.
Red Bull ziet zichzelf in eerste instantie niet als een fabrikant van energiedrankjes, maar als een mediabedrijf. Het creëren van voor de doelgroep aansprekende content, via een uitgekiende contentmarketingstrategie, is daarbij de kern.
De bekendheid van het merk Red Bull en de verkoop van de drankjes, is daarvan een logisch gevolg.
TaylorMade voert een zeer vergelijkbare strategie uit. Toegegeven, op een veel kleinere schaal, maar zij hebben dan ook een ander budget.
Wie het YouTube kanaal van TaylorMade volgt, die weet dat TaylorMade met kop en schouders boven alle andere golfmerken uitsteekt. Dat is op de socialmediakanalen niet heel veel anders.
Net als Red Bull, heeft TaylorMade een professioneel contentmarketingteam in dienst. Zij creëren voor alle kanalen, aansprekende content rondom het merk.
Dat TaylorMade een aantal van de allerbeste golfers in de wereld onder contract heeft, maakt dat natuurlijk een stuk makkelijker. Nog een overeenkomst met Red Bull.