Site pictogram Keaton Golf

Business Golf boeken

Business-golfboeken

5 businessgolfboeken waarvan je er eentje beter kunt vergeten

Op het moment dat ik in 2018 voor het eerst met zakelijk golfen in aanraking kwam, voelde ik mij een beetje gestrest. Het was zo lang geleden dat ik gegolfd had, dat ik een tijdje nodig had om er weer in te komen.

Ik was erg bezig met, waar zet ik mijn golftas neer, hoe moet ik alle slagen noteren, waar stop ik mijn scorekaart en potlood, en meer van dat soort zaken. Daar heeft de interactie met mijn flightgenoten in het begin zeker onder geleden.

Bovendien vroeg ik mijzelf af of er protocollen en gewoontes zijn bij het zakelijk golfen waar ik niets vanaf wist. Dus ging ik iets doen wat ik vrijwel altijd doe als ik mij in een nieuw onderwerp wil verdiepen en dat is lezen.

Dat wil voor mij zeggen dat ik naar Amazon surf en boeken ga bestellen.

Uiteindelijk heb ik vijf boeken over business golf te pakken gekregen en gelezen. Ik bespreek ze hier in het kort in willekeurige volgorde.

Alle boeken die je hier ziet, zijn in de Engelse taal geschreven en richten zich op de Amerikaanse markt. Dat wijkt hier en daar iets af van hoe wij in Nederland op de golfbaan omgaan met elkaar.

Selling on the Green – Jonathan & Tim Davis

De ondertitel van dit boek is ‘The Art of Building Trusted Relationships and Growing your Business on the Golf Course’.

De tekst op de achterflap vertelt je precies waar het om gaat.

Het laten groeien van een onderneming komt voort uit het opbouwen van relaties. Er zijn maar weinig plekken waar je dat beter kunt doen dan op de golfbaan.

De kern van het boek wordt gevormd door tweeëntwintig interviews met ondernemers en zakenmensen. Iedere geïnterviewde geeft je een persoonlijke les mee die je zo kunt gebruiken.

Hier en daar is dit boek misschien net iets te Amerikaans en lijkt het er heel af en toe op dat de verschillende mensen elkaar tegenspreken, maar dit is echt een aanrader wanneer je meer wilt weten over zakelijk golfen.

Na het lezen van dit boek ben ik toch echt met een andere houding de baan in gegaan.

Business Golf – Pat Summerall

Het is niet zo gek dat wanneer je in Amazon op zoek gaat naar een boek over business golf dat je dan deze titel als eerste te zien krijgt. Dit boek werd voor het eerst in 2002 gedrukt en het wordt helaas niet meer uitgegeven.

Het heeft dan ook ruim een half jaar geduurd voordat ik een tweedehands exemplaar kon bemachtigen.

De ondertitel van Business Golf is ‘The Art of Building Business Relationships on the Links’.

Van de vijf boeken die ik over dit onderwerp gelezen heb, is dit mijn favoriet.

Het boek is opgebouwd rondom de 10 geboden van business golf. De lessen die daaruit voortkomen, hebben mij er veel meer bewust van gemaakt dat ik niet alleen maar een rondje aan het golfen ben tijdens een business event.

The Golf Course Millionaire – Robin Richter

Robin Richter is een LPGA-golfprofessional die na een aantal jaren de Ladies Pro Tour te hebben gespeeld het bedrijfsleven is ingegaan. In dit boek geeft ze vanuit het oogpunt van een vrouw haar kijk op zakelijk golfen.

Robin heeft tientallen jaren ervaring in het opbouwen van relaties via het golfspel. De verhalen in dit boek zijn opgebouwd rondom persoonlijke relaties van Robin. Daar zijn verschillende lessen uit te halen waar je je voordeel mee kunt doen op de golfbaan.

De lessen die je uit dit boek kunt halen, zitten wat meer verscholen in de interviews dan bij de eerste twee boeken.

Een van die lessen mocht ik zelf met veel plezier ervaren. Een dame in je team die goed kan golfen is een enorme aanwinst bij het spelen van een Stableford wedstrijd.

Je ligt veel eerder dicht bij de green dan dat je zelf ooit voor mogelijk had gehouden.

Golf The Sport of Business – Jandie Smith Turner

Dit boek is alleen te lezen als e-book op de Kindle van Amazon.

Mocht je klant zijn bij Amazon en de Kindle-app gebruiken dan is dit boekwerkje absoluut een aanrader. Jandie bepleit in duidelijke taal, ook aan niet-golfers, waarom het golfspel zo geschikt is voor ondernemers.

Het hoofdthema van het verhaal draait om de know-like-trust-factor. Een term die veel in sales gebruikt wordt. Mensen kunnen je tijdens een rondje golf een stuk beter leren kennen.

Dat maakt het daarna makkelijker om op een later tijdstip met elkaar zaken te doen.

Tenzij je er zelf natuurlijk in de baan een potje van maakt. Net zo goed als jij aan iemands gedrag op de baan kunt zien hoe iemand in elkaar zit, wordt er door je flightgenoten natuurlijk ook naar jou gekeken.

9 holes 9 goals – Patrina King

Dit boekwerkje was het eerste boek dat ik over business golf gelezen heb. Laat ik het maar direct zeggen. Koop het niet!

‘A Beginner’s Guide to Doing Business on the Course’ is de ondertitel van dit boekje. Dat leek mij voldoende reden om het als eerste aan te schaffen en te lezen. Maar wat een miskoop was dit zeg.

Het is een heel klein en dun boekje dat volstaat met dooddoeners. In een poging om het boekje nog enigszins op te vullen zijn de zinnen met dubbele regelafstand geprint.

Bovendien is het lettertype zo groot dat er per pagina gemiddeld vijf tot zeven zinnen op staan.

Laat deze maar lopen.

In deel 2 vind je nog meer businessgolfboeken.

Mobiele versie afsluiten