Waddaplaya Contentmarketing
Ik hoor je al denken: Waddaplaya, is dat een Spaans kustdorpje of zo?
Nou, nee.
Je moet het op zijn Engels uitspreken.
Waddaplaya is het golfmerk van YouTuber Matt, aka Golf Sidekick op YouTube.
De content van Matt is een mooi voorbeeld van hoe je contentmarketing in kunt zetten voor het opbouwen van een merk.
Contentmarketing
Contentmarketing is bijna net zo oud als de weg naar de Kralingse golfclub.
Vermoedelijk was de Oliefabriek Calvé-Delft het eerste bedrijf in Nederland dat, al in 1913, gebruik maakte van contentmarketing.
Maar wat is contentmarketing?
Het Amerikaanse Content Marketing Institute geeft de volgende definitie:
Contentmarketing is een strategische marketingbenadering die gericht is op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en samenhangende content, die tot doel heeft om een duidelijk publiek aan te trekken en te behouden; om uiteindelijk tot een winstgevende handeling van de klant te komen.
Helaas concentreren heel wat marketeers zich vooral op het laatste deel.
Hun content is er vooral op gericht om zo snel mogelijk tot een transactie te komen.
Nu is er niets mis met content die geheel gericht is op het genereren van een transactie.
Maar dat noemen ze reclame maken. Dat is geen contentmarketing.
Het verschil tussen reclame en contentmarketing zit in het opbouwen van een publiek. Een publiek dat jouw content, keer op keer, graag wil ontvangen.
In de definitie van contentmarketing staat ook niet voor niets, publiek aantrekken én behouden.
Dat doe je door het creëren van, specifiek voor jouw publiek, waardevolle en relevante content.
Waddacontent
In mijn zoektocht naar handicap 18, ontdekte ik een aantal jaren geleden het YouTube-kanaal Golf Sidekick.
Zijn video’s over How to Brake 90, heb ik inmiddels tientallen keren bekeken. Dat het mij tot nu toe nog niet is gelukt, ligt aan mij en niet aan zijn tips.
De wijze waarop Matt het golfen benadert, staat helemaal haaks op vrijwel alle andere golfinstructievideo’s die je op YouTube kunt vinden.
Daarbij is hij niet bang om tegen menig heilig huisje in de golfwereld te schoppen.
‘Hoezo heb je 14 clubs nodig? Met 7 of 8 golfclubs kun je prima handicap 18 spelen. Daar heb je zelfs geen driver voor nodig.’
Zijn instructies zijn zo simpel en duidelijk, dat je het vertrouwen krijgt, dat het echt mogelijk is je doel te bereiken.
Golf Sidekick
Ik zeg het je maar direct, niet iedereen is gecharmeerd van Golf Sidekick.
Matt is geen golfpro en hij heeft een geheel eigen stijl van presenteren. Beide gegevens zijn voor sommige mensen reden genoeg om direct af te haken.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de golfkleding die Matt draagt. Daar zitten heel wat gewaagde prints bij.
En dan die hoge hoedjes. Man, man, man, daar moet je toch wel een beetje gek voor zijn om die te dragen.
Toch heeft Matts Golf Sidekick YouTube-kanaal op dit moment 240.000 volgers. Hij heeft dus wel degelijk een publiek dat zijn content goed weet te waarderen.
Waddaplaya Golf
De kleding die Matt draagt in al zijn filmpjes, zijn van zijn eigen merk Waddaplaya.
Het is kleding die geheel aansluit bij zijn doelstelling om golf weer leuk te maken.
Dat wil hij bereiken door het introduceren van Stress Free golf en door het dragen van vrolijke en opvallende golfkleding.
Naast kleding heeft Waddaplaya ook headcovers, putters, ball markers en divit tools.
Alles is rechtstreeks online te bestellen. Mocht je dat doen, hou dan wel rekening met een aantal weken levertijd vanuit Thailand en bijkomende douanekosten.
Wat kan je van Matt leren over contentmarketing?
Er is een mooi gezegde over contentmarketing, namelijk dat content die voor iedereen geschikt is, eigenlijk content is voor niemand.
De belangrijkste les die je van Matt kunt leren over contentmarketing is: durf te kiezen.
Kies een publiek uit dat bij jou past en weet waar zij naar op zoek zijn. Maak vervolgens content die helemaal aansluit bij hun wensen en eventuele vragen.
De kwaliteit van die content bepaalt uiteindelijk of jouw publiek wegzapt om misschien nooit meer terug te komen, of uitkijkt naar je volgende aflevering of post.
Durf ook te experimenteren. Zeker in het begin. Door gewoon te beginnen en te blijven testen, ontdek je pas waar je publiek blij van wordt.
Contentmarketing is geen quick fix. Het kost tijd om een publiek op te bouwen.
Tribes
Maar zoals Seth Godin zo mooi zei in zijn boek Tribes, als je één volger hebt, dan ben jij de leider.
Mocht je mij op de golfbaan tegenkomen met een hele mooie bucket hat op mijn hoofd, dan weet jij een ding zeker: contentmarketing werkt!
Waddalife.
Ga dan naar de Business Golf Society pagina of abonneer je op LinkedIn. Via LinkedIn krijg je de nieuwsbrief automatisch ook in de mailbox die aan je LinkedIn-account is gekoopeld.