Golfballen als marketingtool
‘Ik dacht al dat jij het was’, zei een van de ondernemers in de flight voor ons. ‘Ik zag een gekleurde golfbal de green op rollen en ik dacht, dat is vast Maurice.’
Mijn keuze voor gekleurde golfballen is een zeer bewuste. Ten eerste is het direct duidelijk waar in de baan mijn bal ligt. Het is zeker niet een van de vele witte ballen.
Ten tweede zijn de gekleurde ballen onderscheidend.
Op het moment dat ik business golf serieus ben gaan nemen, wilde ik ervoor zorgen dat mensen mij op de een of andere manier beter zouden herinneren, nadat ze met mij gegolfd zouden hebben.
Het feit dat mensen mij nu herkennen aan mijn gekleurde golfballen, geeft aan dat mijn keuze de juiste is geweest.
Zijn jouw golfballen waard om te bewaren?
In mijn werkkamer staan een aantal doosjes met golfballen die ik gekregen heb. Ik bewaar lang niet alle golfballen die ik krijg, maar deze wel.
Het zijn voor mij ballen die ik te mooi of te bijzonder vind om mee te spelen.
Natuurlijk zitten daar een paar Titleist Pro V1 tussen, maar bijvoorbeeld ook een doosje Mizuno golfballen, die ik van een relatie kreeg als dank voor een fijne dag op Bernardus.
Van alle ballen die ik heb bewaard, weet ik nog precies van wie ik ze heb gekregen en welk bedrijf zij vertegenwoordigen. Daar hoef ik niet eens voor naar de logo’s op de ballen te kijken.
Hoe kies je de juiste golfbal voor marketingdoeleinden?
De meeste zakelijke golfers maken gebruik van golfballen met daarop het logo van de zaak. Dat is meestal een keuze vanuit het kostenoogpunt.
Golfballen met een logo vallen immers onder dezelfde kostencategorie als bedrukte pennen of mokken. Het zijn relatiegeschenken waar je zelf ook gebruik van kunt maken.
Net als bij bedrukte pennen en mokken, heb je bij golfballen ook de keuze uit verschillende kwaliteiten en soorten.
Je kunt natuurlijk de goedkoopste golfbal kiezen en die laten bedrukken met je logo.
Vanuit het kostenoogpunt is daar natuurlijk niets mis mee. Bovendien zijn er heel wat zakelijke golfers die het helemaal niets uitmaakt met welke golfbal ze spelen.
Aan de andere kant is het goed om je te realiseren dat er zat zakelijke golfers zijn die jou of jouw bedrijf wel degelijk beoordelen op de kwaliteit van de golfballen die je uitdeelt.
Bij het opbouwen van je merk, kan de kwaliteit van de golfbal invloed hebben op hoe mensen over jouw merk of bedrijf oordelen.
Misschien vind je dit wat overdreven en dat mag natuurlijk. Maar laat ik je een paar voorbeelden geven om mijn standpunt te verduidelijken.
Rolex
Met welke golfbal associeer jij het horlogemerk Rolex het meest? De prima golfballen van Wilson Duo Soft of de Titleist Pro V1 golfballen?
Een inkoppertje lijkt mij.
Porsche
Zou het automerk Porsche eerder kiezen voor de goedkoopste golfbal van Callaway of de Callaway Chrome Tour?
Advocatenkantoor
Bij welk advocatenkantoor zit je als bedrijf het beste? Bij die van de Callaway Warbird of bij die van Wilson Duo Soft?
Ik denk dat je nu beter begrijpt, waar ik naar toe wil.
Nu wil ik helemaal niet zeggen dat je altijd voor de duurste optie moet gaan. Integendeel.
Kies vooral een golfbal waar jij zelf fijn mee speelt. Maar kies ook een golfbal die aansluit bij het beeld van wat je met jouw bedrijf wilt uitdragen.
Het juiste tijdstip om je golfbal te geven
Zo nu en dan zie ik het nog gebeuren.
Twee ondernemers ruilen een doosje van met hun logo bedrukte golfballen met elkaar, net voordat ze de T-box oplopen.
Ieder keer als ik dat zie, moet ik terug denken aan hoe een flightgenoot aan het einde van onze ronde doodleuk vertelde dat hij de ballen, die hij voor aanvang van mij had gekregen, zojuist allemaal in het water had geslagen.
Natuurlijk mag iedereen met de door mij gegeven golfballen doen wat hij of zij wil, maar dit vond ik destijds toch niet echt leuk om te horen.
Als ik nu iemand golfballen wil geven, dan geef ik die voortaan na de ronde.
Al was het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.