Hoe ontdek je of jouw klanten en potentiële klanten golfers zijn?
Was het maar zo, dat iedere golfer de hele dag in golfkleding zou lopen. Dan zou je de golfers onder je klanten en potentiële klanten er direct uithalen.
Een afspraak maken voor een gezamenlijk rondje golf, zou dan ook zo geregeld zijn. Maar zo is het natuurlijk niet.
De kans is echter groot dat er zich onder je huidige klanten en potentiële klanten, een aantal mensen bevindt die regelmatig golfen, zonder dat jij je daarvan bewust bent.
Je kunt ze dus ook niet uitnodigen voor je golfevenementen of voor het lopen van een gezamenlijk rondje golf. En dat is zonde.
Je verliest daarmee immers de kans om, op een ontspannen manier, elkaar beter te leren kennen. Sterker nog, ik denk dat je daardoor zelfs potentiële omzet misloopt.
Weten of iemand een golfer is, is voor jou dus belangrijke informatie.
Ik geef je graag een aantal tips hoe je erachter kunt komen wie de golfers zijn, of wie er interesse in hebben.
Golf.nl
De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of iemand geïnteresseerd is in het golfspel, is de Golf.nl-app.
Via de tab vrienden kun je mensen toevoegen aan je vriendenlijst. In het zoekveld vul je vervolgens de naam in van diegene, waarvan je wilt weten of die golft.
Wanneer die naam in beeld verschijnt, dan weet je zeker dat ze golfen. Staan ze er niet bij, dan zijn het misschien wel golfers, maar maken ze geen gebruik van de app.
Wanneer je inlogt in LinkedIn, heb je de mogelijkheid om het profiel te bekijken van de persoon die je zoekt. Mogelijk zie je daar al staan dat iemand graag golft.
Wanneer je nog niet gelinkt bent, dan kun je in het profiel naar alle bijdragen van die specifieke persoon gaan. Mogelijk vind je daar een aanwijzing over interesse van die persoon, in golf.
Wat je op LinkedIn ook kunt doen, is zelf een post plaatsen over je avonturen op de golfbaan. Via de reacties op je bericht, kun je vervolgens zelf het gesprek aangaan over het golfspel.
Een laatste tip die ik je wil meegeven, is om zelf actief te reageren op golf gerelateerde posts van anderen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen die reageert ook daadwerkelijk zelf golft, maar ze zitten er zeker tussen.
Wat dat betreft is LinkedIn zeer effectief.
Bedrijfsbezoek
Wanneer je voor het eerst een bedrijf bezoekt, dan zijn er mogelijk aanwijzingen te vinden dat iemand een fanatieke golfer is.
Bij enkele ondernemers die ik heb bezocht, stond er een putter in de hoek. Ik ken er zelfs één, die permanent een putting mat op de vloer heeft liggen.
Dat zijn natuurlijk weggevers.
Maar let ook op golfballetjes op tafel, golftrofeeën, golfkleding aan de kapstok of aan golf gerelateerde foto’s aan de wand. Allemaal aanwijzingen die jou een opening geven om over jullie gedeelde hobby te praten.
Een vervolgafspraak op de golfbaan, is dan snel gemaakt.
Businessclublid golfbaan
Veel ondernemers die golfen, zijn ook lid van de businessclub die dicht bij hen in de buurt ligt.
Het is dan een kleine moeite om op de website van de dichtstbijzijnde golfbanen, de lijst van de businessclubleden te bekijken. Staat het door jou gezochte bedrijf daar ook bij, dan weet je genoeg.
Eigen golfdag met clinics
Wanneer jouw budget dat toelaat, dan is het organiseren van een eigen golfevent de ideale manier om de band met je relaties te versterken.
Je kunt ze persoonlijk uitnodigen voor het spelen van een mooi rondje golf, of deelname aan een golfclinic. Of ze nu wel of niet komen, je krijgt zo in ieder geval de mogelijkheid om erachter te komen of ze geïnteresseerd zijn in het golfspel.
Meer edities lezen van de Business Golf Society.