Professioneel het Google Bedrijfsprofiel van je golfbaan beheren
Veel beheerders van golfbanen hebben hun Google Bedrijfsprofiel ooit ingesteld en er daarna nooit meer naar gekeken. Daar zijn ze niet uniek in, want voor het overgrote deel van alle bedrijven is dat niet anders.
In de afgelopen jaren heeft het Google Bedrijfsprofiel zich ontwikkeld tot een zeer voorname online aanwezigheid in de marketing mix. Zoals in Google Mijn Golfbaan – deel 1 al besproken is, speelt het Google Bedrijfsprofiel een belangrijke rol in de communicatie en het realiseren van extra omzet.
Daarin gaven we ook de noodzaak aan van actief Google Bedrijfsprofiel management.
Is het Google Bedrijfsprofiel al geclaimd?
De Bedrijfsprofielen worden aangemaakt door Google zelf of door iedereen die dat maar wil. Het Google platform wordt namelijk voor een deel mogelijk gemaakt door crowdsourcing. Iedereen met een Google-account kan online lokale informatie toevoegen, corrigeren en wijzigen in Google.
Je zou denken dat Google daar toezicht op houdt, maar ook het toezicht gebeurt door de community zoals de zogenoemde local guides. Ook daar geldt dat iedereen een local guide kan worden.
Misschien heb je zelf het bedrijfsprofiel van de golfbaan niet aangemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het profiel niet bestaat. In dat geval staat je bedrijfsprofiel onbeheerd op Google.
Het komt nog steeds voor dat golfbanen wel een bedrijfsprofiel online hebben staan, maar daar zelf nog niet het eigendom van hebben geclaimd. Dat is niet handig.
Voor iemand met een klein beetje kennis is het relatief eenvoudig om een bedrijfsprofiel te kapen en er daarna mee aan de haal te gaan. Dat kan in het ergste geval vervelende gevolgen hebben voor je bereikbaarheid en de omzet.
Wie heeft het Google Bedrijfsprofiel in beheer?
Wanneer het bedrijfsprofiel in het verleden is geclaimd, dan is dat profiel gekoppeld aan een Google account via een e-mailadres. In het verleden gebeurde dat via Google Mijn Business.
Als er na het claimen zich niemand meer om het profiel heeft bekommerd, dan is het goed mogelijk dat niemand meer weet met welk e-mailadres je weer toegang kan krijgen.
Het zal echt niet die eerste keer zijn dat een leuke stagiaire of oud-medewerker ooit het profiel heeft geclaimd, maar dat niemand dat meer weet.
Zorg ervoor dat je altijd weet aan welk e-mailadres je profiel van de golfbaan, de golfclub of bedrijf gekoppeld is.
Dubbele vermeldingen
Net zo goed als iedereen je gegevens kan wijzigen, kan iedereen op dezelfde locatie een nieuw Google Bedrijfsprofiel aanmaken. Dat wil nog weleens gebeuren wanneer de naam van de golfbaan en de golfclub afwijken.
Ook heb ik voor een van mijn klanten ooit een tweede vermelding weggehaald omdat iemand de naam van de golfbaan gewoon verkeerd gespeld had. Wanneer je de naam verkeerd spelt bij het zoeken in Google, dan kan het voorkomen dat het juiste bedrijfsprofiel niet gevonden wordt.
Dat iemand dan vervolgens een nieuw (tweede) bedrijfsprofiel aanmaakt met de verkeerde naam, is dan niet zo gek. Dat kan echter wel allemaal vervelende bijwerkingen hebben. Met name voor je vindbaarheid en communicatie.
Dubbele vermeldingen komen ook voor wanneer de golfbaan of het bedrijf een nieuwe naam krijgt. In plaats van op de juiste manier de nieuwe naam over te zetten, wordt dan in alle enthousiasme een nieuw profiel aangemaakt. Ook dat kun je maar beter voorkomen.
Bedrijfsprofielen voor meerdere activiteiten op dezelfde locatie
Veel golfbanen hebben naast de golfbaan zelf, nog veel meer activiteiten die op dezelfde locatie plaatsvinden. Zo hebben veel golfbanen een aparte golfclub, een onafhankelijk restaurant, een golf academie of een onafhankelijke golfshop.
Daarbij zie je dat onduidelijke informatie bij de online bezoeker nogal eens tot verwarring leidt.
Reviews over de golfbaan worden bijvoorbeeld geplaatst in het bedrijfsprofiel van de club, of het bedrijfsprofiel van het restaurant. Een enkele keer wordt het bedrijfsprofiel van de golfschool veel prominenter in Google getoond dan die van de golfbaan zelf.
Dat kan tot veel verwarring leiden en soms zelfs tot omzetverlies. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat ik vlak voor een golfshop of restaurant op de golfbaan sta, en dat ik de betreffende winkel of restaurant niet bij de eerste drie lokale resultaten in Google vindt.
Als ik voor je deur sta en je niet terugzie in Google, dan zal dat op iets meer afstand zeker niet beter zijn. Zo werkt het lokale algoritme van Google nu eenmaal.
Mensen die niet van je golfwinkel of restaurant afweten, zullen je dan ook niet weten te vinden.
Het kan daarom verstandig zijn om voor de verschillende onderdelen een eigen bedrijfsprofiel op te zetten. Naast dat het veel duidelijker is voor de online bezoeker, kunnen de verschillende bedrijfsprofielen dan, in combinatie met je website, veel beter geoptimaliseerd worden voor je vindbaarheid in Google.
Wie houdt er toezicht op het Google Bedrijfsprofiel?
Nadat een bedrijfsprofiel geclaimd en geoptimaliseerd is, wordt er vaak niet meer naar omgekeken. Het is veelal ‘set and forget’.
Wat veel ondernemers, golfbaaneigenaren en managers zich niet realiseren, is dat vrijwel iedereen aan je bedrijfsprofiel content kan toevoegen of de bestaande content kan wijzigen.
Het is daarom aan te raden om toch zeker wekelijks uw bedrijfsprofiel te controleren op wijzigingen. Zowel op toegevoegde foto’s, nieuwe reviews en op eventueel gestelde vragen. Controleer ook of alle contactinformatie nog juist is.
In deel 3 van Google Mijn Golfbaan lopen we aan de hand van de verschillende onderdelen het gehele bedrijfsprofiel door.