De verschillende onderdelen van het bedrijfsprofiel
De bedrijfsprofielen die Google aanmaakt voor bedrijven, golfbanen en instellingen, verschillen op enkele punten van elkaar. Sommige onderdelen van het bedrijfsprofiel worden door Google zelf van het internet geplukt en in het desbetreffende profiel geplaatst.
Per soort bedrijfsprofiel kunnen de verschillende beschikbare functies ook afwijken. Zo heeft bijvoorbeeld het bedrijfsprofiel van de golfschool net iets minder functies dan die van de golfclub.
Aan de hand van de opbouw van het bedrijfsprofiel van een aantal willekeurige golfbanen lopen we door de verschillende onderdelen en functies heen.
Foto’s op de golfbaan
De foto die in de kop van het bedrijfsprofiel wordt getoond, wordt door Google zelf ingesteld. Bij voorkeur is dat niet een foto met een logo. Wanneer er geen enkele foto aan het bedrijfsprofiel is toegevoegd, dan kiest Google meestal voor zijn eigen streetview foto.
Ook kan er op deze plek een foto worden getoond die direct vanaf het internet wordt ingeladen. Wanneer je op die foto klikt, dan word je direct doorgeleid naar de afbeeldingenpagina in Google zoeken.
Om meer controle te krijgen over welke foto er in je bedrijfsprofiel getoond wordt, doe je er verstandig aan om een aantal mooie foto’s aan je bedrijfsprofiel toe te voegen.
Wanneer je doorklikt op de foto in de kop, word je doorgestuurd naar alle foto’s die aan het profiel gekoppeld zijn. Naast de door de beheerder geplaatste foto’s, kan ook iedereen die dat wil, foto’s toevoegen aan jouw profiel.
Voor het schrijven van deze serie heb ik vele bedrijfsprofielen van Nederlandse golfbanen bezocht. Op basis van de foto’s die ik daar vond, heb ik hier een kleine collage gemaakt van alle foto’s die niets met golfen te maken hebben.
Hierbij zijn de hoofdthema’s: honden, paarden, auto’s en poseren in de natuur. Misschien niet helemaal het beeld dat je als golfbaan uit wil stralen.
Bij één golfbaan vond ik zelfs een foto van een mijnheer die in zijn bootje poseerde vanachter zijn geweer. Omdat hij zelf nogal herkenbaar in beeld was, heb ik hem hier vanwege de privacy maar weggelaten.
Mijn advies is dan ook om regelmatig je bedrijfsprofiel te controleren op ongewenste foto’s.
Juiste locatie in Google Maps?
Naast de foto in de kop van het bedrijfsprofiel wordt veelal de locatie getoond. Controleer of die locatie klopt. Dat is namelijk niet altijd het geval.
Buitenkant bekijken
In dit onderdeel van het profiel worden vaak de beelden van Google Streetview getoond. Die zijn echter voor lang niet elke locatie voorhanden. Als dat niet het geval is dan bestaat de kop uit twee vlakken in plaats van uit drie.
Met het beheren van je profiel is het mogelijk om zelf een foto te kiezen als buitenkant. Helaas zal Google die foto lang niet altijd gebruiken.
Juiste naam?
De naam die Google in het bedrijfsprofiel toont is niet altijd correct. Toen Google jaren geleden begon met het maken van bedrijfsprofielen zijn deze door Google zelf gegenereerd. De naam waar destijds vanuit werd gegaan, was niet altijd helemaal compleet of correct.
Bovendien kan in de loop van de tijd de naam ook weer geheel zijn veranderd door een overname of koerswijziging. Maak in dit geval niet de fout om een geheel nieuw profiel aan te maken voor de nieuwe naam. Die twee botsen en je verwart zowel de mensen als Google.
Vergeet bovendien niet dat iedereen wijzigingen kan aanbrengen in je bedrijfsprofiel. De naam van de golfbaan of je bedrijf is daarvan niet uitgesloten. Hou daar dus zicht op.
Op sommige locaties heeft de golfbaan geen bedrijfsprofiel, maar de golfclub wel. Ook dat kan tot verwarring leiden als bijvoorbeeld de baan en de club twee totaal verschillende namen hebben.
Met professioneel Google Bedrijfsprofiel management kan dit allemaal worden opgelost.
Kloppen alle gegevens?
Met Google Bedrijfsprofiel management kun je ervoor zorgen dat alle informatie in je bedrijfsprofiel accuraat is en blijft. Controleer daarbij ook zo nu en dan of de getoonde linkjes in je profiel nog steeds naar de juiste pagina leiden. Een kleine wijziging is zo gemaakt. Zowel achteloos, als kwaadwillig.
Zijn alle mogelijke categorieën gebruikt?
Of er in het bedrijfsprofiel, onder de review rating, wordt gesproken over een golfbaan of een golfclub, is afhankelijk van de instellingen van de categorie. De primaire categorie wordt standaard getoond.
Op een golfbaan spelen zich veelal meerdere bedrijfsactiviteiten af. Die kunnen opgenomen worden in de lijst van secundaire categorieën. Die zijn van invloed op het beter gevonden worden in Google. Het goed instellen van alle categorieën is een belangrijk onderdeel van Local SEO.
Heeft de golfbaan al een pagina in Wikipedia?
Een heel duidelijk onderdeel waarin de Google bedrijfsprofielen van golfbanen afwijken van die van bedrijven, is de informatie die getoond wordt van Wikipedia.
Bij golfbanen zie je dat vrijwel altijd. Bij het overgrote deel van de bedrijven zie je dat echter zelden.
Om de Wiki-informatie te kunnen tonen moet er natuurlijk wel eerst een Wikipedia-pagina zijn en moet die de juiste informatie bevatten. Door de kop van de gerelateerde Wikipedia-pagina aan te passen, kan de hoeveelheid tekst die in het eigen bedrijfsprofiel getoond wordt, worden beperkt.
Afspraak link
Wanneer je gebruikt maakt van een door Google geautoriseerde afspraken-app of afspraken-tool, dan kun je in het bedrijfsprofiel een afsprakenknop toevoegen. Er zijn maar weinig golfbanen die dat doen omdat tot op heden de meest gebruikelijke starttijdreserveringen niet zijn geautoriseerd door Google.
Producten en productcategorieën
Zoals we in deel 1 van Google Mijn Golfbaan al hebben gezien, is het bedrijfsprofiel steeds vaker de enige online pagina die mensen nog zien. In die gevallen is het de enige plek om extra aandacht te creëren voor acties, aanbiedingen en alle producten die men op je golfbaan kan vinden en ontdekken.
Voeg daarom producten en diensten toe aan je bedrijfsprofiel. Je ziet ze maar zelden in een bedrijfsprofiel getoond worden. Door dat wel te doen maak je al snel het verschil.
Vragen en antwoorden
De vraag-en-antwoordfunctie is een bijzonder item in het bedrijfsprofiel. Iedereen kan hier vragen stellen en tegelijkertijd ook antwoord geven op alle gestelde vragen. Zonder dat je het in de gaten hebt, kunnen mensen hier de meest onzinnige dingen uitkramen.
Het komt ook voor dat mensen hier berichten achterlaten voor het reserveren van starttijden, plaatsen in het restaurant of een offerte aanvragen voor een geheel verzorgd dagje golfen met een grote groep.
Dergelijke vragen wil je niet missen.
Niet alle vragen komen na het stellen automatisch in de mailbox terecht van het aan het bedrijfsprofiel gekoppelde e-mailadres. Maak er dus een gewoonte van om de Q&A-sectie regelmatig te controleren.
In deze sectie is het ook mogelijk om de meest gestelde vragen, met de bijbehorende antwoorden, zelf aan je profiel toe te voegen.
Evenementen
Evenementen zijn voor Google een belangrijk onderdeel. De getoonde evenementen in de bedrijfsprofielen van golfbanen zijn daar vaak niet door de golfbaan zelf neergezet. Ze zijn door Google online opgespoord en vervolgens in het profiel van de desbetreffende golfbaan geplaatst.
Wanneer je op het evenement klikt, dan word je doorverwezen naar een zogenaamde samenvatting in Google. Je krijgt dan de locatie, het tijdstip en de bron van de informatie te zien.
Vaak is die bron niet de golfbaan of de golfclub zelf. Daar kun je verandering in aanbrengen door een voor iedereen toegankelijke evenementenpagina binnen je website te maken of door het plaatsen van evenementen posts in je bedrijfsprofiel.
Piekuren
De getoonde piekuren worden door Google weergegeven op basis van de aanwezigheid van mobiele telefoonnummers in een bepaalde periode. Nu is die informatie lang niet altijd even accuraat. Helaas kun je daar zelf geen invloed op uitoefenen.
Reviews van internet
Reviews zijn een belangrijke graadmeter voor veel mensen. Ze worden gebruikt om te beoordelen of een golfbaan, of welk bedrijf dan ook, het bezoeken waard is als men dat in het verleden nog niet eerder heeft gedaan.
Hier kunnen reputaties gemaakt of gebroken worden.
Google hecht veel waarde aan goede reviews. Het verkrijgen van goede Google reviews is, naast het verkrijgen of bewaken van een goede reputatie, ook een onderdeel in het lokaal beter zichtbaar maken van de golfbaan of het restaurant.
Omdat Google niet graag verweten wordt dat ze op het gebied van recensies alleen hun eigen reviews in beeld brengen, tonen ze in de sectie reviews van het internet ook de reviews van andere websites.
Worden reviews beantwoord en geanalyseerd?
Reviews kunnen veel onthullen over hoe mensen de golfbaan of golfclub ervaren. Nu zijn natuurlijk lang niet alle reviews even representatief voor de werkelijkheid. Toch kunnen ze, wanneer je er van een afstandje naar kijkt, veel onthullen over de golfbaan en de organisatie daaromheen.
Wees als organisatie ook bereid om te reageren op de reviews. Zowel op de positieve als op de negatieve. Toegegeven, reageren op negatieve reviews is niet altijd even makkelijk, maar helemaal niet reageren op reviews zegt altijd iets over je organisatie.
Met een reactie op een review laat je zien dat je de ander ziet en dat er naar hem of haar geluisterd wordt. Dat maakt je als organisatie een stuk menselijker.
Van de golfbaan
Aan het einde van het bedrijfsprofiel heb je de ruimte om je eigen tekst toe te voegen in je bedrijfsprofiel. Mijn advies is om daar vooral geen lange opsomming te maken van informatie die al terug te vinden is in je profiel.
Schrijf hier bijvoorbeeld een leuke welkomstboodschap of geef handige tips voor je bezoekers. Het volstoppen van deze sectie met heel veel zoekwoorden, heeft geen enkele invloed op het beter vindbaar worden in Google.
Posts
De Google Posts functie is misschien wel de minst begrepen functie in het bedrijfsprofiel. Met posts kun je op de eerste pagina van Google direct extra informatie geven over je bedrijf, product of golfbaan. Zeg maar gerust, gratis reclame maken.
Tijdens het beheer van een golfbaan gaven de statistieken aan dat het onderdeel posts in een jaar meer dan 15.000 keer bekeken was. Dat zijn toch serieuze aantallen.
Naast dat je met posts onder andere gratis reclame kunt maken in Google, worden posts ook getoond in de lokale 3-pack wanneer bij jou in de buurt iemand op zoek is naar informatie die je in de post vermeld hebt.
Google gebruikt de inhoud van je post als bewijs dat jouw bedrijfsprofiel de meest relevante keuze is. Posts dragen dus direct bij in het verhogen van de conversie.
In de Google Maps app worden, onder de verkennen-tab, posts getoond aan mensen die zich direct bij jou in de buurt bevinden. Zeker wanneer het restaurant aan de golfbaan voor iedereen te bezoeken is, is dit een handige functie.
Hole 19
In deel 1 van de serie Google Mijn Golfbaan, heb je kunnen lezen waarom het beheren van je Google Bedrijfsprofiel zo belangrijk is. In deel 2 hebben we gesproken over hoe je de verschillende activiteiten op een golfbaan onder kunt onderbrengen in verschillende bedrijfsprofielen.
Tenslotte zijn we in deel 3 dieper ingegaan op de verschillende onderdelen van het bedrijfsprofiel.
Heb je nu nog vragen? Stel ze mij dan gerust.
Keaton Helpt
Wanneer je op zoek bent naar hulp bij het optimaliseren en het beheren van je bedrijfsprofiel, neem dan vrijblijvend contact met mij op.
Via Keaton Online Marketing help ik dagelijks bedrijven en golfbanen met het professioneel beheren en optimaliseren van hun Google Bedrijfsprofiel.
Local marketing is immers mijn specialiteit.