Er was eens…
We weten het allemaal, er gaat niets boven een goed verhaal. Het vertellen van verhalen zit diep geworteld in ons DNA.
De Amerikaan Seth Godin, auteur van meer dan 21 bestsellers over marketing en een van mijn favoriete marketingmeesters, stelt al jaren dat marketing allang niet meer gaat over wat je levert, maar over de verhalen die je vertelt.
Hoe vertel je een goed verhaal?
De Griekse filosoof Aristoteles omschreef in 322 voor Christus al dat een goed verhaal uit drie aktes bestaat, met een aantal plotwendingen.
In het begin van de vorige eeuw concludeerde de Russische literatuurwetenschapper Vladimir Jakovlevitsj Propp, dat een goed verhaal 7 karakters heeft en 31 narratieve functies.
De onderliggende gedachte daarbij is dat de held in het verhaal wordt uitgedaagd zich vanuit de wereld zoals die is, te verplaatsen naar een wereld zoals die kan zijn.
Op weg vanuit de oude situatie naar de nieuwe, ontmoet de held een mentor die hem helpt bij het overwinnen van zowel zijn innerlijke worstelingen, als lastige uitdagingen van buitenaf.
Vrijwel alle bestsellers en kaskrakers in de bioscoop, zijn gebaseerd op dergelijke verhaallijnen.
Maar hoe vertaal je dat nu naar marketing?
Steve Jobs, de veel te vroeg overleden CEO van Apple, verstond als geen ander de kracht van het vertellen van verhalen.
Zijn uitspraak ‘One more thing…’, zorgde ervoor dat het publiek tot het einde van de presentatie aan zijn lippen bleef hangen. Het was een plotwending waar Aristoteles maar wat trots op zou zijn geweest.
De lancering van de eerste iPhone op 29 juni 2007, was een waar meesterwerk. Het was een perfect voorbeeld van de wereld zoals die toen was en hoe die zou kunnen zijn.
Jouw klant is de held en niet jij of jouw bedrijf
Iedere topverkoper weet dat een klant maar zelden geïnteresseerd is in de eigenschappen van een product of dienst.
Wat een dienst of product voor de klant kan doen, of welk voordeel er te behalen is door met jou zaken te doen, is vele malen belangrijker.
Veel bedrijven slaan daarbij helaas de plank helemaal mis. De verhalen die zij vertellen, zijn veelal niet meer dan uitingen van zelfverheerlijking of totaal onbeduidende reclameteksten.
Bij effectieve storytelling is de klant de held en niet jij of jouw bedrijf.
Storytelling voor MKB bedrijven
Hoe ziet de opbouw van een goed verhaal er in de praktijk uit?
Een klant heeft een probleem of een behoefte. Dat is de wereld zoals die nu is. Op zoek naar een oplossing komt hij een mentor tegen. Dat ben jij met jouw bedrijf of kantoor.
Voor het oplossen van het probleem of het vervullen van de behoefte van de klant, heb jij een plan. Om dat plan tot een goed einde te brengen wordt de klant uitgedaagd tot actie.
Die actie kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanleveren van gegevens zodat jij aan de slag kan gaan, of simpelweg het betalen van een factuur.
Het gevolg van alle acties van jou en je klant, levert een resultaat op.
Wanneer dat niet het resultaat is dat de klant verwacht, dan blijft voor de klant alles bij het oude.
Wanneer jij weet wat je doet en je komt je afspraken na, dan zullen jouw inspanningen tot een positief resultaat leiden voor jouw klanten.
Effectieve storytelling in het MKB, neemt je klant mee vanuit de wereld zoals die nu voor hem of haar is, naar een wereld zoals die kan zijn als hij met jou zaken doet.
Het verhaal draait om je kernklanten
Voordat je een storyboard gaat maken over hoe jij je klanten van A naar B kunt helpen, moet je goed nadenken over welke personen uit je bestand eigenlijk je kernklanten zijn.
Door je verhalen te laten afspelen rondom deze kernklanten, verhoog je niet alleen de effectiviteit van je verhaal, maar ook je omzet.