Welke type zakelijke golfer ben jij?
Het is veel te gemakkelijk om alle zakelijke golfers over één kam te scheren. Zakelijke golfers uitsluitend indelen op type nemer of gever is ook veel te kort door de bocht.
Tijdens het lopen van vele zakelijke rondjes golf, heb ik verschillende types zakelijke golfers mogen ontmoeten.
Waar de verschillende types zich in grote lijnen in onderscheiden, zijn hun redenen en motivatie om deel te nemen aan de business golfclub.
Ik stel je graag aan de verschillende types voor.
De Gast
Gasten zijn er in twee verschillende categorieën.
De eerste categorie gasten bestaat uit golfers, die als relatie van het lid zijn uitgenodigd om gezellig mee te doen aan het evenement.
Het kan zelfs zo zijn dat de gastheer zelf niet eens aanwezig is op het evenement.
Zo nodigen grote sponsoren van golfbanen soms hun relaties uit om deel te nemen aan een business event, zonder dat er iemand van het bedrijf zelf aanwezig is.
De tweede categorie gasten bestaat uit introducés. Ze nemen deel om kennis te maken met de businessclub en te kijken of de club bij hen past. Zowel persoonlijk als zakelijk.
De Gezelligheidsgolfer
De gezelligheidsgolfers zijn ondernemers die vooral aan business golfdagen deelnemen om gewoon een plezierige dag te hebben.
Ze hebben vaak een zakelijk lidmaatschap van de club, omdat ze dan de lidmaatschapskosten zakelijk kunnen aftrekken.
In deze groep vind je ook ondernemers die hun bedrijf verkocht hebben, of waarvan het bedrijf nu door hun opvolger gerund wordt. Ze vinden het fijn om via het golfen, met andere ondernemers in contact te blijven.
De Golf Gek
Zo nu en dan ontmoet je ondernemers die helemaal gek zijn van het spelletje. Ze spelen vaak en ze hebben soms de mooiste golfequipement en kleding.
Ze zijn bijvoorbeeld makkelijk te herkennen aan logo’s van mooie golfbanen en grote golfwedstrijden op hun kleding.
Je kunt snel vrienden met ze worden als je laat merken, dat jij zelf ook lid bent van deze golfgekkenclub.
De Serieuze golfer
Zo nu en dan ontmoet je ondernemers, die het golfspel heel serieus nemen. Ze letten op ieder detail. Ze zijn erg kien op het naleven van de golfregels en de etiquette.
Nu is daar helemaal niets verkeerd aan, maar het kan gemakkelijk ten koste van het plezier gaan in de flight.
Dat kan bij een zakelijk rondje golf nooit de bedoeling zijn.
De Gever
Gevers zijn gul en gezellig. Ze delen graag complimenten uit en weten je zo nu en dan te verrassen met leuke presentjes, of een uitnodiging voor een mooi evenement.
Ze geven niet, om er direct zelf iets voor terug te krijgen, maar om de ander oprecht een plezier te doen.
Wanneer ze zelf iets nodig hebben, zullen ze eerst binnen hun eigen businessclub kijken of ze het daar kunnen vinden.
Een groep waar zij zelf niet zo goed mee om kunnen gaan, zijn de nemers.
De Nemer
De nemers nemen alles aan, wat hen aangeboden wordt, of dat nu een doosje golfballen is, of een uitnodiging voor een rondje golf. Ze nemen alles aan, zolang het maar gratis is en ze zelf niets terug hoeven te doen.
Nemers zijn zelf helaas niet zo goed in geven. Ze zijn vooral op zichzelf gericht.
De Verbinder
De verbinders spelen een bijzondere rol in een golfnetwerk.
Zij zien kansen om mensen bij elkaar te brengen, zonder dat ze daar zelf direct zakelijk profijt van hebben.
Het zijn vaak meesters in het onderhouden van relaties.
De Sponsor
Er zijn uiteenlopende soorten sponsoren op de golfbaan te vinden.
Aan de ene kant heb je ondernemers die een vlag of een hole bord sponseren op de eigen golfbaan.
De een doet dat om zijn lokale bekendheid te vergroten, de ander simpelweg om de club te ondersteunen.
Aan de andere kant van het spectrum heb je sponsoren die een aanzienlijk deel van hun marketingbudget reserveren voor het sponsoren van golfevenementen en spelers.
De laatste soort sponsoren zijn leveranciers van de golfbaan zelf. Vaak wordt in het leveringscontract opgenomen dat de leverancier verplicht lid wordt van de businessclub.
De Netwerker
De reden dat de netwerker aan evenementen deelneemt, is niet per se om direct zelf business binnen te halen.
Het doel van de netwerker is om nieuwe mensen te ontmoeten, die in de toekomst mogelijk advies kunnen geven, of mogelijke problemen kunnen oplossen.
Ook vinden ze het fijn om met collega ondernemers zo nu en dan te kunnen sparren, over onderwerpen waar zij mee rond lopen.
Mocht de mogelijkheid zich voordoen om anderen van dienst te zijn, dan zal de netwerker daar zeker klaar voor zijn.
De Account- of Sales manager
Deze groep zakelijke golfers is niet overal even geliefd.
Het zijn immers werknemers en geen ondernemers. Daar zit helaas niet ieder businessclub lid op te wachten.
Zelf heb ik ook een aantal accountmanagers op de golfbaan ontmoet, waarvan ik dacht: wat doe je hier?
Gelukkig zijn er in deze groep ook heel veel professionals.
Ze gebruiken business golf om nieuwe relaties op te bouwen en bestaande relaties te onderhouden.
Ik ken er zelfs een paar waarvan hun werkgever verwacht dat ze in het hoogseizoen, twee tot drie keer per week op de golfbaan staan.
In het marketingbudget wordt er door hun werkgever, voor zakelijk golfen en sponsoring van golfbanen en evenementen, ieder jaar een bedrag van zes cijfers gereserveerd.
Het bedrijf weet namelijk dat businessgolf voor hen een zeer goede investering is.
Daar kunnen heel wat ondernemers nog wat van leren.
De Professionele Business Golfer
Professionele business golfers weten wat hun doel is op de golfbaan, namelijk het opbouwen van relaties die, waar mogelijk, kunnen leiden tot nieuwe opdrachten.
Voor hen is de golfbaan bij uitstek de plaats om nieuwe contacten op te bouwen en bestaande relaties te versterken.
Zij begrijpen dat mensen graag zaken doen met mensen die zij kennen, aardig vinden en vertrouwen. Ze weten ook dat het golfspel zich daar uitermate goed voor leent.
Verschillende rollen
Het is goed om je te realiseren dat de verschillende rollen, tegelijkertijd, naast elkaar, vervuld kunnen worden.
Lees meer edities van de Business Golf Society