Wanneer je editie nr. 13 van de Business Golf Society gelezen hebt, dan weet je dat er verschillende redenen zijn waarom ondernemers zakelijk gaan golfen.
Een deel van hen doet, net als ik, mee aan business golfevenementen om zakelijk te kunnen netwerken en daar mogelijk nieuwe opdrachten uit te kunnen halen.
Maar werkt dat ook?
Ik ga je zo een waargebeurd verhaal vertellen over een mooie dag in Breda.
Dat was zeker niet een dag, zoals ik die iedere week mee maak, maar het geeft je absoluut een mooi inkijkje in hoe business golf effectief voor je kan werken als ondernemer.
Drivers
Tijdens een event van golfnetwerkclub Drivers, spreek ik tijdens het ontvangst voorafgaand aan onze ronde, met een ondernemer die op die dag als gast voor het eerst komt kijken.
Ik had in de app al gezien dat zijn bedrijf mogelijk een goede fit zou zijn met de diensten die ik aanbied, via mijn eigen bedrijf Keaton Online Marketing. Een van mijn specialiteiten is het optimaliseren van de online vindbaarheid van bedrijven, via Local SEO.
In een leuk gesprek dat hooguit 10 minuten duurde, spraken we af om binnenkort samen eens een kop koffie te drinken om wat verder in te gaan op hoe ik zijn bedrijf in Breda mogelijk kan helpen.
In mijn flight van die dag speel ik, naast een andere gastspeler, samen met een ondernemer, waarmee ik al enkele jaren met veel plezier golf.
Hij heeft in zijn bedrijf net een kleine koerswijziging ingezet, waardoor hij zich wat meer kan focussen op waar hij als ondernemer zelf gelukkig van wordt.
Door omstandigheden en andere verplichtingen van zijn kant, hadden we tot op dat moment nog nooit samen zaken gedaan. Met de hernieuwde focus, zou daar nu weleens verandering in kunnen komen.
De dag erna maken we een afspraak om bij hem langs te komen in Breda, voor het geven van een presentatie.
Local SEO Breda
Voordat ik een presentatie ga geven, doe ik eerst onderzoek hoe een bedrijf op dat moment online naar voren komt in de lokale zoekresultaten. Dat onderzoek doe ik gewoonlijk vanaf mijn laptop.
Regelmatig rij ik echter ook naar het bedrijf of advocatenkantoor toe om, soms zelfs in het gebouw, op mijn mobiel te zien hoe zij op de voor hen belangrijkste zoekwoorden, lokaal gevonden worden.
Als het kan, loop ik ook een plaatselijke Amac of Mediamarkt binnen om daar mijn onderzoek over die bedrijven voort te zetten.
Het leek mij dan ook een goed plan om ter voorbereiding van mijn presentaties, naar Breda te rijden en daar onderzoek te doen. Het werd mijn Local-SEO-Breda-dag, om het zo maar te noemen.
De twee bedrijven in Breda waren snel gevonden.
Tijdens het rijden van het ene bedrijf naar de andere, zag ik plots dat ik langs het bedrijf van twee bevriende golfende ondernemers reed. Nadat ik mijn werk bij het tweede bedrijf had afgerond, besloot ik spontaan aan te bellen.
Ik werd vriendelijk onthaald en mocht zelfs meelunchen. Tijdens de lunch hadden we een leuk gesprek over golf, zakelijk golfen en marketing.
We kennen elkaar al vele jaren, maar we hebben tot nu toe nooit zaken gedaan. Waarschijnlijk gaat dat ook nooit gebeuren, maar dat maakt de vriendschap er niet minder om.
Na de lunch besloot ik door te rijden naar het kantoor van een van mijn clubgenoten. Zij heeft een advocatenkantoor in Breda en ik zag op LinkedIn dat ze een mooi nieuw pand heeft betrokken.
Gelukkig was ze aanwezig en had ze tijd voor een kopje koffie en een goed gesprek.
Aansluitend reed ik naar de Amac in het centrum van Breda om daar verder zoekwoord onderzoek te doen, zowel voor mijn toekomstige presentaties als voor een aantal bestaande klanten die in Breda al goed gevonden worden.
Ook die heb ik via zakelijk golfen leren kennen.
Business golf werkt. Mits jij het voor je kunt laten werken.