7 redenen waarom golfbanen en bedrijven hun Google Bedrijfsprofiel actief zouden moeten beheren
Wanneer ik presentaties geef aan bedrijfseigenaren over local marketing, dan vraag ik altijd wat zij denken dat voor hun de belangrijkste online aanwezigheid is voor het verkrijgen van nieuwe klanten.
Steevast krijg ik dan als antwoord dat het in hun ogen de homepage van hun website is. Bij presentaties voor golfbanen is dat tot nu toe niet anders gebleken.
Hoewel de website van een golfbaan een belangrijke rol speelt bij het vinden van nieuwe golfers of klanten, is Google in mijn ogen nog veel belangrijker. Dat is immers de plek waar mensen als eerste op zoek gaan wanneer zij voor het eerst gaan golfen.
Ze willen daar ontdekken wat er in hun buurt allemaal te vinden is op het gebied van golf.
Wanneer jouw golfbaan de enige golfbaan in de buurt is, dan is de kans groot dat mensen de golfbaan of golfclub snel zullen vinden.
Maar waar in Nederland is dat nog het geval? Of je nu in Rotterdam, Breda, Utrecht, Apeldoorn of in Amsterdam woont, er zijn altijd meerdere golfbanen in de omgeving te vinden waar je uit kunt kiezen.
Ervaren golfers
Ook voor ervaren golfers is het Google Bedrijfsprofiel van belang.
Wanneer iemand iets wil weten over een golfbaan, dan zul je het met mij eens zijn dat het startpunt van die zoektocht in 99% van de gevallen bij Google ligt.
Dan kun je als eigenaar of manager er maar beter voor zorgen dat alle informatie over je golfbaan in Google makkelijk te vinden is en dat de golfbaan daar representatief naar voren komt.
Nu zal misschien niet iedere golfclub direct zitten te wachten op veel nieuwe golfers of greenfee-spelers. Maar hoe fijn zou het zijn als mensen niet meer hoeven te bellen voor eenvoudige vragen omdat die al in Google voor hen beantwoord worden.
Voorbeelden
De golfbanen en golfclubs die in. deze reeks vermeld worden, dienen slechts als voorbeeld. Het is zeker niet zo dat op de profielen van andere golfbanen niet hetzelfde te vinden zou zijn. Integendeel.
Voor zover nodig zijn de gegevens van de betreffende banen geanonimiseerd of is de naam weggelaten. Laten we maar geen slapende honden wakker maken.
Google Mijn Golfbaan
Het Google Bedrijfsprofiel is sinds november 2021 de nieuwe naam voor Google Mijn Bedrijf. Ik geef je hier graag 7 redenen waarom het actief beheren van je bedrijfsprofiel belangrijk is.
Dat geldt overigens net zo goed voor golfbanen als voor welk ander bedrijf dan ook.
1. Google is je nieuwe homepage
Doorlopend onderzoek wijst uit dat mensen die in Google aan het zoeken zijn naar informatie, steeds minder vaak doorklikken naar een volgende pagina. Ze vinden direct in Google al de informatie waar ze naar op zoek zijn.
Zoek in Google maar eens naar de openingstijden of een telefoonnummer van een willekeurige golfbaan. De kans is erg groot dat je die direct in beeld krijgt, zonder dat je daarvoor door hoeft te klikken naar de website van de golfbaan.
Die informatie haalt Google van je bedrijfsprofiel. Zelfs wanneer je dat profiel niet zelf hebt aangemaakt, dan kan Google op basis van zijn eigen informatie dat profiel al wel hebben gecreëerd.
Het bedrijfsprofiel is steeds vaker de belangrijkste homepage voor een golfbaan, of welke andere onderneming dan ook. Het aantal keer dat het Google Bedrijfsprofiel door een zoekopdracht in Google geactiveerd wordt, kan ook bij golfbanen behoorlijk oplopen.
2. Mensen gaan hier in interactie met het bedrijfsprofiel van de golfbaan
Je hebt maar voor een gedeelte controle over alle informatie die mensen te zien krijgen in je bedrijfsprofiel. Naast de informatie die je zelf toevoegt, kan iedereen die dat wil, zelf ook content toevoegen.
Dat gebeurt in de vorm van het achterlaten van reviews, foto’s en door het stellen van vragen. Wanneer je daar geen toezicht op houdt, kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.
Maar ook wanneer je alleen maar positieve recensies krijgt, dan nog is het goed om daar op in te gaan. Niet reageren is een vorm van luiheid. Met het achterlaten van een korte reactie doe je al heel veel goeds.
3. De promotie en verkoop begint hier
Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Die kans krijg je al in Google door ervoor te zorgen dat het bedrijfsprofiel van de golfbaan of golfclub er verzorgd uitziet.
Alle noodzakelijk informatie is bijgewerkt en eventuele vragen zijn beantwoord. Het profiel is voorzien van nette foto’s en schrijvers van reviews worden bedankt of te woord gestaan.
Dat helpt allemaal mee aan hoe de bezoekers de golfclub online ervaren.
4. Beter vindbaar
Zeker in een gebied waar je de keuze hebt uit meerdere golfbanen, is het belangrijk dat een golfbaan in de lokale 3-pack gevonden wordt op de eerste pagina van Google.
5. Iedereen kan bedrijfsgegevens wijzigen
De informatie die Google in het bedrijfsprofiel van je bedrijf of golfclub toont, kan door iedereen die dat wil, gewijzigd worden. Dat gaat ook op voor de link naar je website of je telefoonnummer.
Dan is het wel zo verstandig dat je zo nu en dan even controleert of die gegevens niet door een of andere onverlaat gewijzigd zijn.
6. Nieuwe functies en functies die vervallen
Als er een constante te noemen is over hoe Google omgaat met het bedrijfsprofiel, dan is het wel dat alles constant aan verandering onderhevig is.
Door regelmatig in te loggen in je bedrijfsprofiel maak je optimaal gebruik van alle functies die je tot je beschikking hebt. Mochten er functies vervallen dan kun je daar op tijd op inspelen, mocht dat nodig zijn.
7. Google Maps
Alle informatie in je Google Bedrijfsprofiel is gekoppeld aan je vermelding op Google Maps. Het is daarom belangrijk dat je adresgegevens juist zijn. Niets zo vervelend als voor de eerste keer naar een nieuwe golfbaan rijden en erachter komen dat het adres niet blijkt te kloppen.
In de Google Maps app op een mobiel is ‘best beoordeeld’ op basis van reviews, een zoekoptie. De golfbaan of golfclub met de hoogste waardering wordt dan als eerste vertoond.
Verder kunnen gebruikers van de Google Maps app via het tabblad verkennen, reviews en foto’s ontdekken die mensen bij bedrijven of golfbanen in de buurt achter hebben gelaten.
Dan is het wel een goed idee om te zorgen dat er ook van jouw golfbaan iets recents te vinden is. Dat kan je zomaar eens extra omzet opleveren voor het restaurant of de brasserie.
Zorg dus dat je actief aan de slag gaat met het beheren van het Google Bedrijfsprofiel van je golfbaan of golfclub.
In deel 2 van dit drieluik gaan we in op hoe je het Google Bedrijfsprofiel claimt en hoe je omgaat met de verschillende activiteiten op dezelfde locatie. Tenslotte gaan we in deel 3 dieper in op het optimaliseren van de verschillende onderdelen van het Google Bedrijfsprofiel.
Heb je vragen, neem dan gerust contact met mij op.